We zijn er dol op; vrijheid. Als je naar muskusratten speurt, is er niemand die op je let. Als je ergens veel van weet, kunnen weinigen je corrigeren. Veel mensen in onze organisatie werken graag autonoom. Ondertussen is sturing noodzakelijk om de krachten te bundelen, om onze doelen te bereiken. Hoe doe je dat? Sturen in vrijheid? We vroegen het aan Leon Nieuwland, programmadirecteur en ambtelijk opdrachtgever van veranderopgaves zoals de Sterke Lekdijk en onderdelen van de Digitale transitie.
“Sturing komt vaak om de hoek kijken op het moment dat je keuzes maakt”, vertelt Leon. “Gaan we bijvoorbeeld voor innovatie of gaan we voor snelheid? En welke innovatie is geschikt? Op zulke momenten zijn je visie, strategie en doelstellingen leidend. De Sterke Lekdijk heeft 7 duidelijke doelen, die goed bekend zijn in de programma-organisatie. Er zijn doelen voor dijkveiligheid, tijd en geld, maar ook voor ruimtelijke kwaliteit, innovatie, duurzaamheid en stakeholder-tevredenheid. “Die doelen geven houvast. Bijvoorbeeld als een project in moeilijk vaarwater zit, kun je afwegen welke doelstellingen je absoluut wilt halen, of waar je concessies wilt doen.”
Leon: “Vakmensen en hoog opgeleide professionals weten als geen ander hoe ze hun werk het best doen. En het klinkt misschien raar, maar ook met standaardisering van processen, stuur je dan het werk echt naar een hoger plan. Dat wil zeggen: als de situatie zich daarvoor leent. Een voorbeeld. Als chirurgen een unieke operatie uitvoeren, op de toppen van hun kunnen, zijn vakkennis en vakmanschap vol ‘in the lead’. Dat is niet te standaardiseren. Maar het helpt enorm om veel voorkomende processen zoveel mogelijk te standaardiseren. Handen wassen, instrumenten tellen. Allemaal procesafspraken waar je de ontwikkelde vakkennis mee borgt en de kwaliteit van het werk mee verbetert.”
“Sturing is dus een kwestie van richting geven en focus aanbrengen. Met ziel en zakelijkheid, vakmanschap en standaardisering de Waterkoers vasthouden. Dan kunnen we samen heel veel bereiken.”
Prithvi - Medewerker service desk IT
Prithvi werkt als IT-er bij HDSR mee aan de veiligheid van onze dijken. Hoe hij dat ziet? Je leest het hier.
Roshan - Medewerker IT service desk
Voordat ik hier kwam, had ik ook geen beeld van een waterschap. Maar toen ik in mijn eerste week meeliep bij een rioolwaterzuivering, was ik meteen verkocht. Ik realiseerde me dat als bepaalde systemen niet werken, we zonder schoon water zitten. Dat geeft extra impact aan je werk.
Mark - Product owner IT infra
Mark Barten bereidt met zijn team de organisatie voor op veilige dataopslag in de cloud. “Ik ben geen diehard ICT’er, maar een bruggenbouwer tussen ICT en de rest van de organisatie.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.